Prodej rumů v ČR

Na českém trhu co se týká množství prodeje, figurují dvě značky produkující rum, kterými jsou Havana Club a Bacardi. Hlavním zástupcem Bacardi na českém trhu je společnost Brown-Forman. V případě Havana Club je to společnost Jan Becher – Karlovarská Becherovka, která je členem skupiny Pernod Ricard.

S nadsázkou by se dalo říci, že souboj o dominantní postavení na trhu v České Republice je soubojem právě těchto dvou společností, jelikož na českém trhu se objevuje jen pár podobně marketingově silných konkurentů. Hlavním konkurentem společností Havana Club a Bacardi nejen na českém trhu, je společnost, která produkuje rum Captain Morgan. Produkt Captain Morgan Spiced je celosvětově druhým nejprodávanějším rumem na světě a stejného úspěchu dosáhl v loňském roce i na českém trhu.

Největší úspěchy společností Havana Club a Bacardi jsou spjaty s jejich základními produkty blanco rumů. V případě Havany se jedná o Havana Club Aňejo Blanco a v případě Bacardi je jedná o produkt Bacardi Superior.

V tomto případě souhlasím s panem Janem Hlaváčem, který je majitelem pražské mexické restaurace Sonora a tyto produkty označuje jako „výčepní lihoviny“, které jsou v čisté podobě takřka nepitelné. Vzhledem k jejich chuťové i aromatické neutrálnosti se výborně hodí k výrobě nejrůznějších long drinků a koktejlů, kde naopak kvalitní rumy s vyšší cenou nemohou konkurovat.

Většina dnes nejznámějších karibských drinků a koktejlů vznikla právě na Kubě, odkud obě společnosti pocházejí, a proto obě strany soupeří o to, ze kterého rumu byl drink původně vytvořen. Například originální receptura pro známý drink Cuba Libre je opravdu z Bacardi Superior rumu a proto se společnost rozhodla spojit se společností Coca Cola a prezentovat tento drink jako Bacardi and Coke – Original Cuba Libre. Mezi nejznámější koktejly z rumů Bacardi a Havana patří Mojito, Daiquirí nebo Piňa Colada.

Nejprodávanější rumy v ČR

Statistika prodeje rumu Havana Club v ČR a SR v letech 2007 až 2010

Statistiku prodeje rumu Havana Club v České a Slovenské republice mě poskytla společnost Jan Becher – Karlovarská Becherovka, která je členem skupiny Pernod Ricard. Společnost Bacardi odmítla poskytnout informace z hlediska přísné tajnosti těchto informací.

Podle informací, které mě osobně poskytla společnost Jan Becher – Karlovarská Becherovka je nyní Havana Club jedničkou v prodeji bílého rumu v České a Slovenské republice. V roce 2007 byla na druhém místě se ztrátou 20 000 litrů na vedoucí Bacardi. V roce 2008 se již Havana Club stal nejprodávanějším bílým rumem v Čechách a na Slovensku s počtem 325 000 litrů. V roce 2009 opět došlo k nárůstu prodeje na obou územích oproti Bacardi s celkovým počtem 349 000 prodaných litrů. Velkým překvapení se stal propad Bacardi až na třetí místo, jelikož jej nahradil rum Captain Morgan s počtem 280 000 litrů. Pro rok 2010 je dle společnosti opět naplánován nárůst prodeje a to na 365 000 litrů.

Důležité je také podotknout, že od dubna roku 2010 se uskutečňuje masivní reklamní kampaň rumu Captain Morgan Spiced v podobě televizní reklamy a různých forem podpory prodeje v České republice. Vzhledem k druhému místu prodeje na světovém, ale i českém trhu má velký předpoklad stát se nejprodávanějším rumem na českém trhu. Zajímavostí je, že tento produkt není v reklamě prezentován jako rum, ale jedinečný produkt „Captain Morgan Original Spiced Gold“. Z mého osobního pohledu však kvalita tohoto produktu postupně klesá. Toto tvrzení uvádím proto, že v letech minulých mě tento produkt přišel velmi zajímavý k pití i v čisté podobě. Momentálně je Captain Morgain Spiced využívaný podobně jako Havana Club Aňejo Blanco a Bacardi Superior k přípravě především míchaných nápojů. Vzhledem k tomuto faktu nemá konzument příliš šancí poznat tento rozdíl v kvalitě, který spatřuji já osobně.